it's oh so quiet,




jag är svag för goda pastasallader och jag skulle typ kunna dricka ett helt paket apelsinjuice nu... ah.

jag blir så ledsen när jag hör/läser om folk som är medvetna om hur bisarr djur/köttindustrin faktiskt är, men att dom ändå inte bryr sig, för att dom inte orkar. att det är ett mindre problem än dom svältande barnen i afrika typ. eller att det är liksom ingen idé. jag kan förstå hur dom tänker. men frågan är hur mycket ansvar man tar.
 det är en sak med dom som inte har en aning, som äter kött av ren okunskap och omedvetenhet, typ som alla stackars barn som sitter och äter halvfabrikat och rent ut sagt halvt förgiftad mat i bamba, det är inte ens mat. och tror att det är helt normalt att äta det dom äter. för att dom blivit itutade ända sen dom vart pyttepytt att kött är något man måste äta. att det är allt vi måste få i oss för att kunna leva. och helt plötsligt har kött blivit så himla viktigt att grönsaker, baljväxter osv, som är ännu viktigare för kroppen, glöms bort.
man måste inte äta kött! det kanske var så en gång i tiden, när alla dessa substitut som finns idag, inte fanns. och på den tiden då kött var kött, och inte hälften kött hälften en massa tillsatta gifter för att det ska hålla, se ut och smaka bättre.
och sen finns det ju dom här som helt enkelt är dumma i huvet och äter kött för att kött är gött, eller något annat korkat argument. men dom vill man ju egentligen slå i huvet. dom vill jag inte ensa prata om, eller tänka på. det är den värsta sorten.

"för att kunna leva i harmoni med våran miljö, så måste tänkandet ge-och-ta finnas.  mat är föda. naturen framställer mat för att människan ska kunna leva. den ger oss frukt, spannmål och växter. när vi tar av denna föda så måste vi visa våran respekt med tacksamhet, som vi alltid lärt oss: man ska vara tacksam för den mat man får. naturen ersätter dessa enkla saker som den erbjuder oss som föda, ingen skada skedd och jorden är funnen som den lämnades. men när det kommer till djur, som vi kallar föda, finns det ingen tacksamhet i världen som kan ersätta det faktum att man tar ett liv. när ett liv är taget, är det taget, det kommer inte tillbaks. att döda ett djur är slutet, djuret växer inte tillbaks och det blir inte ersatt. det finns ingen sorts tacksamhet som kan likvärdigas ett taget liv"
brian chase, yeah yeah yeahs.


jag är vegan för att jag inte vill stödja de industrier som utnyttjar och mördar andra levande varelser.
jag äter inte kött för jag kan inte se mig själv som ett rovdjur. äter man kött, är man rovdjur. rovdjur jagar sin föda, de förtjänar därmed sin föda. majoriteten av människan jagar inte sin föda, förtjänar inte sin föda/kött.
jag äter inte kött, för jag äcklas av tanken att köttet faktiskt är likdelar/kadaver.

jag äter inte djur, för jag skulle aldrig kunna vara tacksam nog att äta ett liv.



Kommentarer
Postat av: jens

fint inlägg kömpes!

2009-01-15 @ 01:45:02
URL: http://jeangreenfightmachine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0