summer in the city



Vad i helvete är det, som gör att vad som "borde", ska gå före hur det egentligen är.
Vad i helvete är det som gör att man inte bara kan tänka bortom det som "borde vara", 
och fatta när det är rätt tillfälle och inte.
Jag skulle kunna packa mina mina viktigaste saker och bara dra härifrån, sätta mig på en parkbänk,
tycka jävligt synd on mig själv ochhoppas att nån kärleksfull och förstående helt magisk själ skulle ta hand om mig.


krav krav krav. JÄVLA KRAV. skit ner er

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Vi kommer inte från det tunga ansvaret, vi är dömda till det.
Därför känner vi ångest. Denna ångest är ingen vanlig rädsla för något speciellt,
utan en "existentiell ångest" som ständigt finns eftersom vi är tvungna att själva forma
våra liv. 
Många försöker lura sig själva genom en form av självbedrägeri, som Sartre kallar
la mauvaise  foi - den falska tron. Det innebär  att man tror sig vara som ett ting; färdigt,
skapat, determinerat utan möjlighet till egna beslut. "Jag är feg, så jag kan inte delta i
motståndskampen", hävdar någon. Men enligt Sartre är detta ett självbedrägeri; den fege 
föds inte feg och hjälten föds inte till hjälte.
Inte heller är det miljö eller uppfostran som som gör oss till vad vi är.
Det är vi själva genom våra val och handlingar skapar våra personligheter.
Detta faktum skapar ångest och därför vill vi krypa bakom självbedrägeriet
och slippa friheten, ångesten och ansvaret.

Utdrag ur min filosofibok.

Helt jävla värt att tänka på alltså.
Sartre var en vis man, det må jag säga.


Kommentarer
Postat av: mingla

Vet du hur man gör profilbilden större? Hade behövt lite hjälp med det liksom :). bra blogg du har förresten.

2008-01-17 @ 18:19:39
URL: http://fuckmingla.blogg.se
Postat av: Louise S.A

Man ska ha krav på sig själv som man förhoppnings vis kan uppnå. Men när andra har krav på en, det är förjävligt. Det är en av dem värsta, nedtrampande sakerna som finns.

Hoppas du lyckas ändå, också kan du sätta dig på parkbänken och bara njuta!!

Ha de så bra!
Kramar Louise

2008-01-17 @ 18:20:16
URL: http://www.louisesa.blogg.se
Postat av: Louise S.A

Ja visst är det så, men frågan är om inte krav från föräldrar och sedan se deras besvikelse när man misslyckas, inte är värst? Dem ska ju ändå stå en nära och ställa upp dem gånger man misslyckas.

Krav för höga betyg är oerhört mycket just nu, och samtidigt helt tvärt om för andra.
Jag hade tur att ha föräldrar som tyckte G var okej, Vg är än bättre och Mvg är plus i kanten. Men många har krav att bara ha Mvg nuförtiden.

Nej, tro på dig själv och följ dina egna mål, det mår man bäst av!

Kram på dig!

2008-01-17 @ 18:39:04
URL: http://www.louisesa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0